Opkrævning af et beløb, ved udeblivelse.
Jeg har et spørgsmål der lyder: Kan en andelsforening opkræve et beløb på 500 kr. ved udeblivelse for en “aktivitetsdag” (havedag)? Vi har en paragraf i vores vedtægter hvor der står følgende: Hvis en person fra hver bolig ikke deltager, opkræves et beløb på 500 kr. Beløbet er betalingspligtigt, og manglende betaling kan medføre eksklusion i henhold til § 20, stk 1, pkt. b. Jeg har bare hørt at en andelsboligforening ikke kan tillade sig dette, men er det rigtigt? Jeg er i en situation hvor jeg har fremlejet min lejlighed ud, men har hidtil deltaget i alle aktivitetsdage der har været i min tid i foreningen. Men den kommende aktivitetsdag er jeg forhindret pga. et bryllup, på Fyn, som vare hele weekenden (inkl. overnatning m.m.). Jeg har bare på fornemmelsen at bestyrelsen ikke vil acceptere min udeblivelse, og derfor vil opkræve mig for 500 kr.,
Der er desværre ingen tvivl om, at bestyrelsen er i deres gode ret til at opkræve de 500 kr., hvis du er forhindret i at deltage på jeres fælles arbejdsdag.
Normalt opkræver andelsboligforeninger beløbet, så foreningen kan købe lidt mad og drikke til de personer som deltager på arbejdsdagen. Når andelsboligforeninger afholder arbejdsdage, så er det jo for at spare penge på håndværkere og andre leverandører. Denne besparelse får alle andelshavere del i, uanset om de deltager på arbejdsdagen eller ej.
Normalt accepterer man kun sygdom (eller lignende) som gyldig grund til afbud til en arbejdsdag.
Jeg håber dette besvarer dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Colliers Ejendomsadministration A/S
Carsten Volden
Direktør
Direkte telefon: 58 58 37 72 – Mobil: 40 84 43 33
Codanhus – Gammel Kongevej 60 – 1850 Frederiksberg C
Flere spørgsmål