Garantibeløb ved lånoptagelse
Til Ekspertpanelet Jeg har et spørgsmål vedr. garantibeløb ved lånoptagelse af kreditforeningslån gennem Danske Bank. Ved lånoptagelsen i 2005 skulle vi indbetale et garantibeløb for at kunne optage lånene. Jeg er nu i en salgssituation. Er det førstegangskøber, der alene betaler garantibeløbet, – eller er det et beløb, der kan lægges oveni en salgspris. Vi benytter standardvedtægter, hvor der ikke står noget om ovenstående, – og vi benytter offentlig ejendomsvurdering til fastsættelse af andelskronen. Ligeledes havde vi syn- og skøn, og utallige advokatsalærer ved overtagelsen af huset, som var en proces med mange uigennemskuelige problemer. Er det, når vi benytter den offentlige vurdering, altid førstegangskøber, der hæfter for alle disse udgifter? Jeg ser frem til svar på mine spørgsmål. På forhånd tak! Med venlig hilsen Lis Wiberg P.S. Og jeg takker for gode besvarelser på mine spørgsmå gennem de sidste 4 år og for alle de informationer, jeg har kunnet hente på siden. Tak!
I forbindelse med køb af ejendommen og stiftelse af foreningen, skal der ofte stilles garanti. Det kan være en garanti, som kun løber indtil kreditforeningslånene hjemtages, eller en garanti der stilles overfor en kreditforening, og som kun nedskrives i takt med at kreditforeningslånet afdrages. Hvis foreningen har en sikringskonto for garantien, skal beløbet fremgå af foreningens regnskab, og det kan også ses i regnskabet om beløbet indgår ved beregning af andelsværdien.
Når man køber en sådan ejendom og stifter en andelsboligforening, hører der ikke en tilstandsrapport med, som der gør ved privates køb af parcelhuse. Udgifter til gennemgang af ejendommen er derfor en engangsudgift, som betales af de andelshavere, som er førstegangskøbere. Udgifter fremgår normalt af investeringsbudgettet, som ligger til grund for foreningens økonomi ved stiftelsen.
Med venlig hilsen
Klaus Folmann
Erhvervsrådgiver
Direkte: 32 66 61 13
Flere spørgsmål