Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt
Industri Byg ApS

Bestyrelses ansvar

Min gl.mor har i 12 år været skrevet op til en af foreningens 2 lejelejlighed i stuen med overtagelse 1 maj. Hun fandt selv købere til egen andel på 2 sal 1 feb. og meddelte det til bestyrelsen. På generalforsamlingen i feb. blev det fortalt, ( men ikke indført i referatet),at hun stod først på venteliste. Hun har rykket for svar hos bestyrelsen 1 gang, men ikke hørt noget. Administrator har undersøgt sagen for bestyrelsen og åbner for muligheden at det er muligt at leje ud til eksisterende andelshaver. Bestyrelsen mener dog at skulle afvente et svar fra skat – et spørgsmål der vist vedr. foreningen økonomi? Nu har vi den 1 maj uden respons/forklaring fra bestyrelsen. Er det rimeligt ? Kan de drages til ansvar for dårlig håndtering ?

Vores svar fra

Der findes ingen regler om ventelister for lejeboliger udenfor den almene sektor. Andelsboligforeningen må således selv bestemme, hvem den udlejer til. Der kan være fastsat nogle regler for det, f.eks. på generalforsamling, og det bør I lede efter først. Er der ingen vedtagelse, der binder bestyrelsen, må den afgøre spørgsmålet. Bestyrelsen handler naturligvis efter generalforsamlingens anvisninger. Og er der en andelshaver – det kan ikke være din mor, idet hun jo har solgt – der er utilfreds med bestyrelsens beslutning, kan emnet indbringes for en generalforsamling. Reglerne for dette findes i vedtægterne.
Så konklusionen er foreløbig, at din mor ikke har krav på en lejekontrakt.
Andelsboligforeninger, der har indtægter ved salg, har nogle særlige udfordringer, og jeg kan godt forstå, hvis en bestyrelse vil have dette afklaret, inden den indgår nye lejemål.
Du er velkommen til at sende vedtægterne til mig, så skal jeg prøve at granske, om der er særlige forhold, der ændrer på min beslutning.

Såfremt du ønsker hjælp til denne konkrete sag eller andre opgaver, så kontakt mig for en uforpligtende snak på 96 31 33 60 eller kontakt ADVODANs kædekontor på kontakt@advodan.dk.

Vi gør opmærksom på, at yderligere behandling af sagen ikke er en del af den gratis rådgivning, og at der vil være honorar på en egentlig sagsbehandling

Andelsportal.dk har et landsdækkende samarbejde med ADVODAN og anbefaler kædens advokater til landets boligejere og boligforeninger.

Venlig hilsen

Advokat Per Nielsen (H)
Direkte tlf. 96 31 33 60
E-mail: pern@advodan.dk | www.advodan.dk

Andelsportal.dk
Om forfatteren Andelsportal.dk har siden år 2000 formidlet nyheder, informationer og services til landets andelsboligforeninger. Forskellige forfattere har løbende skrevet artikler og bidraget med viden til andelsportal.dk’s arkiv af nyheder, guides og indlæg.

Flere spørgsmål

Har du et spørgsmål til brevkassen?

Tak.

Vi har modtaget dit spørgsmål. Vores brevkasseredaktører kan desværre ikke besvare alle spørgsmål. Vi kan derfor ikke garantere at dit spørgsmål bliver besvaret og udgivet på hjemmesiden.