Får I hjælp til det praktiske i andelsboligforeningen?
Andelsboligforeningers bygninger er vigtige at drive og vedligeholde, og det kan være ressourcekrævende. Derfor er det værd at overveje at få en professionel på, som kan hjælpe jer med at håndtere alt det praktiske. Andelsportal.dk’s branchepartner på ejendomsadministration, Newsec, gør jer her klogere på, hvordan en driftschefaftale kan hjælpe jeres forening.

Måske er jeres andelsboligforening i gang med et større håndværkerprojekt eller skal forhandle en fast serviceaftale til trappevask, vicevært eller andet, hvor det helt naturligt kan kræve tid og teknisk viden, I måske ikke har til rådighed i foreningens bestyrelse.
I andelsboligforeninger har beboerne en andel af foreningen. Det er derfor helt naturligt, at de fleste nok har en eller form for interesse i, at ejendommen drives og vedligeholdes fornuftigt, da der trods alt er tale om alle andelshaveres aktiver, og det ellers hurtigt kan blive dyrt.
Newsec hjælper andelsboligforeninger med blandt andet ejendomsadministration samt vedligehold og drift af ejendomme og fortæller her om, hvad de tilbyder af hjælp til de mange praktiske opgaver, der findes ude i foreningerne.
Få professionel hjælp til foreningen
”Drift og vedligehold af en ejendom er ofte krævende. Alt fra tid, overblik, kræfter og tekniske kompetencer er forhold, der gør sig gældende, når man skal have overblik over service- og håndværkeraftaler, overholdelse af lovpligtige eftersyn, have styr på budgetter samt planlægning af kommende vedligehold i fornuftig rækkefølge,” lyder det fra Nicholas Pluchar, der er driftschef hos Newsec med særlig fokus på andelsforeninger.
Gennem Newsec kan andelsboligforeninger få tilknyttet en driftschef, der kan yde professionel hjælp på disse områder. Med driftschefsaftale hos Newsec vil jeres forening få en alsidig service, hvori de håndterer og rådgiver om alt, der udspiller sig inden for foreningens vægge.
En driftschefaftale med Newsec kan blandt andet hjælpe jeres forening med:
- Tilsyn med ejendommen
- Tilsyn med vicevært
- Gennemgang samt indhentning af serviceaftaler (eksempelvis servicefirmaer, elevatorer, ventilation m.fl.)
- Hjælp til foreningens vedligeholdelsesbudgetter
- Planlægge hvad der skal laves de næste år, via langtidsbudgetter
- Deltagelse i budgetmøder
- Deltagelse i generalforsamling
- Håndtering og kontrol af fakturaer
- Modtage henvendelser vedrørende drift
- Faglig sparring, hvis I skal have udarbejdet en egentlig vedligeholdelsesplan for foreningen
- Newsec rabatter på flere serviceaftaler (Newsec har prisaftaler med en række leverandører)
Vær på forkant
Det er altid en god idé, at vedligeholdelsen sker løbende, så jeres bygninger altid holdes sunde. Driftschefen fra Newsec kan give faglige vurderinger på, hvilke vedligeholdelsesopgaver bør prioriteres. På den måde er I altid på forkant med potentielle udfordringer ved jeres bygninger, inden det skulle gå galt.
”En sund forening består også af en sund bygning. Derfor bidrager vi til, at ejendommen løbende vedligeholdes, og – i dialog med foreningen – giver vi en faglig vurdering af, hvilke vedligeholdelsesopgaver der står først i køen, og hvilke der kan vente,” siger Nicholas Pluchar, driftschef i Newsec.
Skulle der opstå akutte problemer såsom manglende varme, vandskade i kælderen eller en elevator i udu, har Newsec også en døgnbemandet vagttelefon, som I kan ringe til.
Undgå potentielle konflikter
I andelsboligforeninger kan der hurtigt opstå grænseoverskridende situationer, der udfordrer det gode naboskab. Bestyrelsesformandens nabo kan eksempelvis have udfordringer med de vandrette rør i lejligheden, som kræver vedligehold.
Her vil en tilknyttet driftschef kunne tage disse dialoger med en professionel distance, hvorved det gode naboskab opretholdes blandt beboere og bestyrelse.
Newsec er klar til at hjælpe andelsboligforeninger med ejendomsadministration.
Newsec står for administration af omkring 1.200 andelsbolig- og ejerforeninger i hele Danmark. Ønsker I et tilbud, skræddersyes en aftale til jeres forenings behov, hvorved I sikrer, at den daglige drift er i orden og hjælper jer med at udvikle netop jeres forening.
Læs mere på Newsecs hjemmeside, hvor du også finder kontaktinformationer samt en kontaktformular.