Få et uvildigt altaneftersyn – det er vigtigt, men ofte glemt
Hvornår har jeres forening sidst fået tjekket altanerne? Efter to alvorlige altanulykker på blot to år er det på tide at stille sig selv dét spørgsmål. Altan.dk har netop indgået et professionelt samarbejde om altaneftersyn med en af Danmarks største ingeniørvirksomheder NIRAS A/S. Og sammen tilbyder de et uvildigt altaneftersyn til jeres forening.

Altanen. Det er stedet, hvor vi ofte træder trygt ud og nyder solen med morgenkaffen i hånden – og det skal det blive ved med at være. Det er nemlig vigtigt at holde øje med altanens tilstand, dog er det noget, der ofte bliver overset. Derfor har Altan.dk og NIRAS A/S indgået et samarbejde, der skal gøre det nemmere at få et altaneftersyn, hvor altanens tilstand undersøges.
”Altan.dk vil med det nye samarbejde formidle kontakten til NIRAS A/S, der vil udføre altaneftersynet og udarbejde en tilstandsrapport. Det er derfor ikke os selv, der udfører eftersynet, men derimod NIRAS, som har mange års erfaring inden for området,” siger marketingchef hos Altan.dk, Ulrik Knudsen, der understreger, at det vigtigste for dem er, at foreningen får et uvildigt og neutralt altaneftersyn.
Hvem er Altan.dk og NIRAS A/S? Altan.dk er med over 25 års erfaring på markedet Danmarks førende leverandør af altaner til eksisterende etageejendomme. Sammen med NIRAS A/S, der er en af Skandinaviens førende ingeniørvirksomheder, udgør de et ny et makkerpar, der vil sikre uvildige altaneftersyn udført af eksperter i hele landet. Kilde: Altan.dk
Altan.dk betaler for tilstandsrapporten
Altan.dk og NIRAS A/S vil således hjælpe boligforeninger med nemt at få et kompetent altaneftersyn. Altan.dk vil sågar også dække omkostningerne til tilstandsrapporten fra NIRAS A/S, såfremt Altan.dk efterfølgende udskifter eller udbedrer altanen, hvis rapporten viser, at det er nødvendigt.
Hvis en boligforening går igennem os og bruger NIRAS A/S til at udføre altaneftersynet, så vil vi gerne betale for rapporten, hvis man vælger os til at lave eventuelt altanarbejde efterfølgende. På den måde er der er en klar uvildighed ved at vælge at gå igennem os, da det er NIRAS A/S, der udfører eftersynet og ikke os selv
Ulrik Knudsen
Han fortsætter:
”Det skal dog siges, at selvom man går igennem os og bruger NIRAS A/S, så er det ikke ensbetydende med, at man skal vælge os til at udbedre eventuelle fejl efterfølgende.”
Uvildigheden i eftersynet er afgørende
Som forening har man nu mulighed for både at få eftersyn og eventuelle udbedringer udført af eksperter inden for området – og med én og samme kontaktperson. Netop dét mener Ulrik Knuden er et tiltrængt indspark, og særligt efter de seneste altanulykker.
Ifølge Ulrik Knudsen er det nye samarbejde blandt andet blevet til, da Altan.dk har et stærkt ønske om at tage ansvar og leve op til deres position som ledende inden for altanbranchen.
Det ville naturligvis være nemmere, hvis vi både udførte eftersynet og efterfølgende gav anbefalingerne. Men også hamrende utroværdigt og uansvarligt. Altan.dk er eksperter i nye altaner. I at vejlede og rådgive, myndighedsbehandle og ikke mindst montere altanerne. Vi er ikke eksperter i ekp-målinger, dæklagsmålinger, karbonatiseringsmålinger eller mikro og makroundersøgelser af borekærnen. Det er til gengæld ingeniørvirksomheder som NIRAS og derfor er det vigtigt, at det er den slags uvildige eksperter der udfører eventuelle altaneftersyn.
Ulrik Knudsen
Mon min altan trænger?
Det er naturligvis ikke alle altaner, der trænger til et altaneftersyn, selvom det aldrig skader. Som hovedregel bør altanen få sit første eftersyn omkring 30 år efter, den er blevet etableret. Derudover foreslår Ulrik Knudsen, at altaner, der er bygget før 1950’erne bør få et eftersyn hurtigst muligt.
“Det er typisk de altaner, der er bygget før eller i 1950’erne, hvor man særligt bør overveje et altaneftersyn og det er langt fra altid, at man med det blotte øje kan vurdere en altans tilstand. Ofte vil det kritiske punkt befinde sig inde i murværket. Derudover anbefaler vi, at man løbende efter første tjek sørger for at få et altaneftersyn med et interval, der passer til altanens stand,” afslutter Ulrik Knudsen.
Er det for lang tid siden, at andelsboligforeningens altaner har fået et eftersyn? Altan.dk har over 25 års erfaring inden for branchen og kan i samarbejde med NIRAS A/S hjælpe jer med både eftersyn og udbedring af altanerne. Kontakt Altan.dk for professionel rådgivning og service.